top of page
Sök
  • Skribentens bildJette Feldt

Gradering

Min kundkrets består nu av en hel del äldre hundar och även i hemmet har vi en del äldre hundar, eller har haft. Vår fina västgötaspets hane Brasse har lämnat oss och för 14 dagar sedan lämnade min vapendragare Storpudeln Zeb min sida och det är tufft att gå på rundor utan honom. Kvar har vi Storpudeln Sinika, familjens drottning och lilla Griffonen Malin, vår prinsessa. Malin har tagit över larmposten. Om det kommer någon så är det Malin som larmar, om hundarna vill in från trädgården så är det Malin som larmar. Hon tar sin gradering med största seriösitet.


Zeb och Brasse har visat/lärt mig att äldre hundar ska man vara rädd om. Äldre hundar orkar inte lika mycket och de varken ska eller kan utsättas för ökad stress. Zeb blev mycket ansträngd vid klippning de senaste 3 månaderna och p.g.a det så gick han med en mycket enkel kort frisyr de sista månaderna innan han somnade in. Brasse har alltid varit håröm men den sista tiden var det mycket besvärligt för honom att ens bli borstad.


På grund av denna erfarenheten jag fått genom mina egna seniorer så är jag mycket restrektiv med tovutredningar, trimningar och långvariga klippningar på hundar som visar besvär och stress.


2 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
Inlägg: Blog2_Post
bottom of page