top of page
Sök
  • Skribentens bildJette Feldt

Rädda hundar behöver också klippas del 2

Del 1 går att läsa HÄR


Gammal vinterbild på mig och min Storpudel Zeb som är min eviga följeslagare och älskar att bli pysslad med

Somliga hundar är så rädda att de inte ens kan stå. Då kör jag min vanliga tystnad OCH, börjar borsta direkt!

Hundar som står på klorna, svansen mellan benen, kutar rygg och tittar ner i bordet eller åt sidan med låst blick vet inte vad som förväntas av dem eller vet (kanske) inte vad som kommer att hända. När du börjar borsta direkt, på ryggen med en mjuk borste så är det som om hunden tänker

- aha, jag skulle bara borstas.

När hunden har förstått att den bara ska borstas så berömmer jag med lugn röst med ett berömsord som INTE är förbrukat ex. så kan du använda - okej - good - sååå jaaaa.


Varför använda ett, för hunden, nytt berömsord? Jo för om någon har sagt bra eller duktig tidigare och då direkt efter det ordet råkat klippa klorna för långt, borstat i en tova, eller gjort något annat som har gjort ont på hunden. Hunden kan då tänka att

- nu sa hon duktig och då kommer det att göra ont snart för det var det som hände sist.


Fortsättning följer...


24 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
Inlägg: Blog2_Post
bottom of page